Trends in interculturality: Contributions to teacher education

Contributions to teacher education

Authors

  • Priscila Dalpiaz Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Andreza Cipriani Universidade Regional de Blumenau - FURB https://orcid.org/0000-0001-6462-1509
  • Marcia Regina Selpa Heinzle Universidade Regional de Blumenau - FURB

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi63.430

Keywords:

intercultural education, college education, cultural diversity, multiculturalismo, curriculum

Abstract

This is a systematic literature search, having as its theme interculturality from the perspective of training teachers of basic education, in the Brazilian national context. The articles were identified by the search engines of the LUME digital repository, on the CAPES journals portal and on the SCIELO platform, without temporal, local or linguistic scale. It is intended to critically analyze trends in research on interculturality, bringing contributions to the field of teacher education. In the systematization, 213 articles published between the years 2007-2020 were identified, and 10 articles were selected, because they specifically deal with the topic. The critical analysis of the articles allowed us to identify gaps in teachers training curricula, with regard to interest and incorporation of interculturality. Regarding trends, we can highlight those focused on pedagogical praxis aimed at critical thinking with reflection on teaching action. As contributions, we emphasize that this study contributes to a more democratic educational culture.

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Author Biographies

Andreza Cipriani, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutoranda em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau -FURB, possui Graduação e Mestrado em Química pela mesma instituição. Atua na área de Educação em Química e Educação Superior.

Marcia Regina Selpa Heinzle, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB, Especialização em Ativação de Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais de Saúde – ENSP FIOCRUZ, Especialização em Dificuldades de Aprendizagem – UNIPLAC. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense – UNIPLAC. Professora e Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau – FURB.

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Published

2022-12-13

How to Cite

Dalpiaz, P., Cipriani, A., & Selpa Heinzle, M. R. (2022). Trends in interculturality: Contributions to teacher education: Contributions to teacher education. Educação, Sociedade & Culturas, (63), 1–21. https://doi.org/10.24840/esc.vi63.430

Issue

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