Public, democratic and plural

Challenges to the consolidation of an environment of horizontal participation in the university

Authors

  • Simone Amorim CSG – Investigação em Ciências Sociais e Gestão, ISEG – Instituto Superior de Economia e Gestão, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.
  • Taísa Oliveira CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi61.433

Keywords:

diversity, integration, autonomy, governance, youth

Abstract

This article presents the Council of Representatives (CR) of the Faculty of Arts of the
University of Porto. Our aim is to understand this institutional body through the student perspective
(as a student and as a student counsellor). CR is a strategic body of the university governance because
it deliberates on important matters such as: approval of an annual activity plan, funding and the
increase or reduction of tuition fees. The article presents two views that allowed us to discuss how
the university contributes to the consolidation of a democratic and critical environment that can
extrapolate the civic performance of its student body to critical participation in society. With regard
to the design of this case study, we opted for the use of qualitative methodologies, by means of semidirective
in-depth interviews, based on the random choice of two undergraduate students of Sociology
and three student counsellors elected to the CR. In this way, we sought to understand the challenges
to the consolidation of a participatory environment at the university based on the speeches of those
who experience the institution from within its structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W. (1995). Educação e emancipação. Paz e Terra.

Amaral, Alberto, & Magalhães, António (2000). O conceito de stakeholder e o novo paradigma do ensino superior. Revista Portuguesa de Educação, 13(2), 7-28.

Amorim, Simone (2017). Cultura e democracia: A participação como elemento estruturante das políticas públicas de cultura no estado do Rio de Janeiro [Tese de doutoramento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. PPFH. http://ppfh.com.br/wp-content/uploads/2018/05/Tese-NORMALIZADA-4.pdf

Apple, Michael W. (2013). Can education change society? Routledge.

Assembleia da República. (1988). Lei n.º 108/88: Define a autonomia das universidades. Diário da República n.º 222/1988, Série I de 1988-09-24, pp. 3914-3919. https://dre.pt/dre/detalhe/lei/108-1988-355494

Assembleia da República (2007). Lei n.º 62/2007: Regime jurídico das instituições de ensino superior. Diário da República n.º 174/2007, Série I de 2007-09-10. https://dre.pt/dre/legislacao-consolidada/lei/2007-107985094

Ball, Stephen (2006). Education policy and social class. Routledge.

Berkhout, Esmé, Galasso, Nick, Lawson, Max, Rivero Morales, Pablo, Taneja, Anjela, & Vázquez Pimentel, Diego (2021). The inequality virus: Bringing together a world torn apart by coronavirus through a fair, just and sustainable economy. Oxfam. DOI: 10.21201/2020.6409. https://www.oxfam.org/en/research/inequality-virus

Boron, Atílio (2011). Aristóteles em Macondo: Reflexões sobre poder, democracia e revolução na América Latina. Pão e Rosas.

Cabrito, Belmiro (2011). O ensino superior em Portugal: Percursos contraditórios. Educativa, 14(2), 209-227. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v14i2.1961

Cerdeira, Luísa, Cabrito, Belmiro, & Mucharreira Pedro (2019). O crescimento do ensino superior no Portugal democrático: Evolução da pós-graduação e da produção científica. EccoS – Revista Científica, 0(51), e14974. https://doi.org/10.5585/eccos.n51.14974

Chauí, Marilena (2012, 27 agosto). Mídia, obstáculo à democracia [Palestra]. Campanha Nacional pela Liberdade de Expressão, Sindicato dos Jornalistas de São Paulo, São Paulo, Brasil. https://outraspalavras.net/outrasmidias/midia-produz-culpas-condena-sumariamente/

Diogo, Fernando (Coord). (2021). Faces da pobreza em Portugal. Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Direcção Geral da Instrucção Secundaria, Superior e Especial. (1911). Decreto com força de lei de 22 de março, criando uma Universidade em Lisboa e outra no Porto e mandando instituir em cada uma d’ellas e na de Coimbra um fundo universitário de Bolsas ou Pensões de Estudo destinada a subsidiar os estudantes pobres.

Diário do Govêrno n.º 68/1911, Série I de 1911-03-24. Ministerio do Interior. https://dre.pt/dre/detalhe/diario-republica/68-1911-3115

European Commission/Eurydice. (2021, 7 dezembro). Portugal: Financiamento do ensino superior. European Commission. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-60_pt-pt

Fernandes, Sabrina (2016). Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: Perspectivas sobre solidariedade, opressão, e revolução. Educação & Sociedade, 37(135), 481-496. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795

Freire, Paulo (1967). Educação como prática de liberdade. Paz e Terra.

Freire, Paulo (1996). Letters to Cristina: Reflexions on my life and work. Routledge.

Freire, Paulo (2018). Pedagogia do oprimido (65.ª ed.). Paz e Terra. (Publicado originalmente em 1968)

Harvey, David (2017). 17 Contradições e o fim do capitalismo. Boitempo.

hooks, bell (2013). Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. Martins Fontes.

hooks, bell (2020). Ensinando pensamento crítico. Editora Elefante.

Lima, Licínio (2005). Cidadania e educação: Adaptação ao mercado competitivo ou participação na democratização da democracia? Educação, Sociedade & Culturas, 23, 71-90. https://doi.org/10.34626/esc.vi23

Lima, Licínio (2009). A democratização do governo das escolas públicas em Portugal. Sociologia, 19(1), 227-254. http://aleph.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/2337

Magalhães, António (2004). A identidade do ensino superior: Política, conhecimento e educação numa época de transição. FCT; Fundação Calouste Gulbenkian.

Ministério da Educação e Ciência. (2014). Decreto-Lei n.º 36/2014. Diário da República n.º 48/2014, Série I de 2014-03-10, pp. 1818-1821. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/36/2014/03/10/p/dre/pt/html

Ministério da Educação e Cultura. (1974). Decreto-Lei n.º 221/74. Diário do Governo n.º 123/1974, Série I de 1974-05-27, pp. 659-659. https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/221-1974-622618

Mouffe, Chantal (2005). On the political. Routledge.

Mouffe, Chantal (2013). Agonistics: Thinking the world politically. Verso.

Quijano, Aníbal (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In Edgardo Lander (Org.), A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas (pp. 227-278). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html

Rosas, Fernando, Louçã, Francisco, Lopes, João T., Peniche, Andrea, Trindade, Luís, & Cardina, Miguel (2020). O século XX português: Política, economia, sociedade, cultura e império. Tinta da China.

Salles, João C. (2020). Universidade pública e democracia. Boitempo.

Santos, Boaventura S. (2006). La universidad popular del siglo XXI. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales; UNMSM.

Santos, Boaventura S. (2016). A difícil democracia: Reinventar as esquerdas. Boitempo.

Veiga, Amélia, Magalhães, António M., Sousa, Sofia, Ribeiro, Filipa M., & Amaral, Alberto (2014). A reconfiguração da gestão universitária em Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, 41, 7-23. https://doi.org/10.34626/esc.vi41.289

Bibliografia consultada

Cabral, Bruno, & Mineiro, João (2015). Desobedecer à praxe. Deriva.

Jaspers, Karl (1965). The idea of the university. Peter Owen.

Lahire, Bernard (2001). O homem plural: As molas da acção. Piaget.

Lahire, Bernard (2004). Retratos sociológicos: Disposições e variações individuais. Artmed.

Lopes, João T. (Org.). (2012). Registos do actor plural: Bernard Lahire na sociologia portuguesa. Edições Afrontamento.

Pedreira, Isabel, & Equipa de Estudos de Educação e Ciência. (2015). Os estudantes da comunidade dos países de língua portuguesa (CPLP) no ensino superior e Portugal. Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. https://www.dgeec.mec.pt/np4/68/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=69&fileName=relat_rio_Estudantes_CPLP_21052015.pdf

Reis, Catarina (2019, 29 novembro). Governo quer dobrar número de estudantes estrangeiros até 2023. Diário de Notícias. https://www.dn.pt/edicao-do-dia/29-nov-2019/governo-quer-dobrar-numero-de-estudantesestrangeiros-ate-2023-11564689.html

Published

2022-03-21

How to Cite

Amorim, S., & Oliveira, T. . (2022). Public, democratic and plural: Challenges to the consolidation of an environment of horizontal participation in the university. Educação, Sociedade & Culturas, (61), 9–29. https://doi.org/10.24840/esc.vi61.433