Skip to main content

Pedagogical Innovation Notebooks

Introdução

Cadernos de Inovação Pedagógica (Pedagogical Innovation Notebooks) is an initiative of the Educational Innovation unit at U.Porto, designed to disseminate a set of reflections, experience reports, continuous pedagogical improvement projects, methodological proposals and more theoretical texts on pedagogical innovation in university education.

This publication was born out of the need to deepen reflection on improving pedagogical practices in higher education, to update and make available knowledge in the area and to bring together the results of pedagogical innovation initiatives.

Pedagogical Innovation Notebooks - Volume 3

Pedagogical Innovation Notebooks (Vol. 3)

Cadernos de Inovação Pedagógica volume 3 book cover

Presentation

This volume of Cadernos de Inovação Pedagógica is entirely dedicated to Service Learning. The texts gathered here revolve around the project to create the Curricular Unit - The Community as Practice: A Transdisciplinary and Collaborative Intervention Experience - which took place in the context of the pandemic. The various dimensions and challenges of service learning are analysed here, with an emphasis on collaborative work between teachers and students from different Organisational Units, and between them and the community, in the implementation of intervention projects.

Datasheet

Title: Cadernos de Inovação Pedagógica- Vol. 3 – A comunidade como prática – uma experiência de aprendizagem em serviço na Universidade do Porto.
Collection: Cadernos de Inovação Pedagógica
Collection director: Sónia Rodrigues
Year: October 2023
Edition: 1.ª
Publisher: U.Porto Press
ISBN: 978-989-746-355-6
Pages: 277
Language: Portuguese
DOI:

Papers and authors

  • Introdução [PDF]
    João Veloso
  • Aprender com a aprendizagem em serviço: uma experiência [PDF]
    Isabel Menezes
  • A InovPed enquanto plataforma de diversidades [PDF]
    Preciosa Fernandes, Marta Resende
  • O desenvolvimento da Unidade Curricular “A comunidade como prática – Um espaço transdisciplinar e colaborativo de intervenção” [PDF]
    Ana Beatriz Farah, Pedro D. Ferreira
  • Invisibilidades em comum: Territórios da terceira missão, no contexto de uma “comunidade como prática”, numa escola democrática [PDF]
    Mário Mesquita
  • A entrada no terreno: Reconhecimento das comunidades como lugares de “necessidades” e de “recursos [PDF]
    Diana Alves, Sofia Pais, Antero Ferreira
  • A construção de projetos de serviço comunitário: como transformar uma “ideia” num “projeto” [PDF]
    Teresa Silva Dias, Joaquim Luís Coimbra
  • A relação como dimensão estruturante de transformação do/a Sujeito/Comunidade [PDF]
    Carlos Gonçalves, Helena Lopes
  • A construção de si como “alguém que sabe” [PDF]
    Cidália Duarte, Rita Ruivo Marques
  • A monitorização do processo e dos resultados na UC “A Comunidade como Prática” - Um espaço colaborativo de intervenção [PDF]
    Sofia Pais, Teresa Silva Dias, Ana Beatriz Farah
  • A análise sobre o processo e os resultados a partir da visão dos amigos críticos [PDF]
    Catarina Brandão, Cristina Parente, Sofia Cruz, Manuel Nuno Alçada

Pedagogical Innovation Notebooks - Volume 2

Pedagogical Innovation Notebooks (Vol. 2)

Cadernos de Inovação Pedagógica volume 2 book cover

Presentation

This volume of Cadernos de Inovação Pedagógica (Pedagogical Innovation Notebooks) brings together winners of UC InovPed competitions. The texts gathered show the diversity of innovative pedagogical experiences that have been carried out by teachers at U.Porto and whose main objective is the academic success of students. This volume includes cases of using active approaches such as: flipped classroom, brainstorming, case studies, collaborative and interactive participation and research-orientated learning.

Datasheet

Title: Cadernos de Inovação Pedagógica- Vol. 2 – Unidades Curriculares INOVPED da Universidade do Porto. Transversalidade e criatividade.
Collection : Cadernos de Inovação Pedagógica
Collection director:: João Veloso
Year: August 2022
Edition: 1.ª
Publisher: U.Porto Press
ISBN-13: 978-989-746-330-3
Pages: 184
Language: Portuguese
DOI:

Papers and Authors

  • Introdução [PDF]
    João Veloso
  • Representações, desenhos e imagens do território: alguns resultados de três edições, um estímulo à divulgação das UC InovPed [PDF]
    Vasco Cardoso, Mário Gonçalves Fernandes, Carlos Rodrigues
  • Culturas na produção de conhecimento em ciência – análise de uma experiência multidisciplinar no contexto de formação graduada [PDF]
    Maria Strecht Almeida, Orfeu Bertolami, Manuel Vilanova
  • Património e paisagem. Gestão, análise, projeto [PDF]
    Teresa Cunha Ferreira, Teresa Portela Marques, Maria Leonor Botelho, Xavier Romão, Rui Fernandes Póvoas
  • Sustentabilidade da produção e consumo agroalimentar na base da inovação na formação oferecida na Universidade do Porto [PDF]
    Belmira Neto, Susana M. P. Carvalho, Sara Rodrigues, Ada Rocha
  • Inovação sustentável e aprendizagem integrada com o Laboratório Aberto de Experimentação Interdisciplinar [PDF]
    Maria Manuela Pinto, Armando Sousa, António Coelho, António Machuco Rosa, Hugo Barreira, Inês Amorim, Joana Miranda, Maria Leonor Botelho, Rodolfo Matos, Susana Medina
  • BioLab – uma proposta para o desenvolvimento de projetos em ambiente multidisciplinar [PDF]
    Pedro Dias Ramos, Filipe Marques, Maria Manuela Lopes, Júlio Borlido Santos, Fernando Tavares, I. Anna S. Olsson, Maria Strecht Almeida
  • Desenvolvimento de competências pessoais: a experiência de participação dos estudantes na unidade curricular InovPed [PDF]
    Sandra Torres, Rosa Tomás Ferreira, Ana Azevedo, Filipa Mucha Vieira
  • A unidade curricular de Saúde Digital: formação para o empreendedorismo e inovação num contexto de transição digital [PDF]
    Sofia Laranjeiro, Joana Carrilho, Luís Midão, Marta Almada, Pedro Rocha, Constança Paúl, Elísio Costa

Pedagogical Innovation Notebooks - Volume1

Pedagogical Innovation Notebooks (Vol. 1)

Cadernos de Inovação Pedagógica volume 1 book cover

Presentation

This first issue of Cadernos de Inovação Pedagógica brings together papers presented at the 4th Workshop on Sharing and Pedagogical Innovation in 2020. This volume opens with a text by guest speaker Professor Nada Moghaizel-Nasr, a lecturer at St Joseph's University in Beirut. This is followed by other contributions that show us the diversity of pedagogical experiences that have been promoted by U.Porto teachers and that include the use of active learning approaches such as: the flipped classroom in a laboratory context, problem-based learning, gamification, among others.

Ficha técnica

Title: Cadernos de Inovação Pedagógica- Vol. 1 – Workshop de Partilha Pedagógica da Universidade do Porto 2020
Collection: Cadernos de Inovação Pedagógica
Collection director: João Veloso
Year: January 2021
Edition: 1.ª
Publisher: U.Porto Press
ISBN-13: 978-989-746-286-3
Pages: 118
Language: Portuguese
DOI:

Papers and authors

  • Introdução [PDF]
    João Veloso
  • The issue of HE pedagogy in a quality assurance process in the light of 21th century challenges [PDF]
    Nada Moghaizel-Nasr
  • Ensino farmacêutico centrado no doente [PDF]
    Isabel Martins de Almeida
  • IUC4: Integração de unidades curriculares básicas e profissionalizantes [PDF]
    C. Fernandes, C. Afonso, H. Cidade M. E. Tiritan, M. E. Sousa e M. Correia-da-Silva
  • Aprendizagem ativa em aula invertida [PDF]
    Rita Ruivo Marques, Inmaculada Velo Gala, Eliana S. da Silva, Maria J. Sampaio, Cláudia G. Silva
    e Joaquim Luís Faria
  • Envolver-se para aprender [PDF]
    Luísa Estriga e Paula Batista
  • Livro aumentado para “Introdução Criativa à Programação” [PDF]
    António Coelho